הוות"ל העביר את תכנית תת"ל 122 לשלב הבא

13/06/2024

 

בשעה טובה, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל)  אישרה ביום 10.6.24 העברת תכנית תת"ל 122 להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור.

תת"ל 122 הינה תכנית תשתית לאומית לצמצום נזקי שיטפונות באגן ניקוז של נחל חדרה ולהגנה על העיר חדרה.

לחצו לצפיה במצגת תכנית תת"ל 122

זהו מיזם ראשון מסוגו, אשר מציג בראייה כוללת את כל התוכניות לאגן נחל חדרה העובר בתוך העיר חדרה  המהלך המורכב הנו יוזמת מנכ"ל רשות ניקוז נסים אלמון, אשר רואה בו יעד מרכזי בהטמעת נושא הניקוז בראייה ארוכת טווח בהגנה מפני שיטפונות לעיר חדרה בחמישים השנים הקרובות. המיזם פורץ דרך בהיותו התכנית הראשונה בארץ אשר מתייחסת לכל היבטי האגן בשלמותו, במסלול של הוועדה לתשתיות לאומיות.

תכניות רשויות הניקוז מתבצעות בדרך כלל מול הוועדה לתכנון ובניה. עד כה לא הכירה המדינה בניקוז כתשתית לאומית. המהלך הזה מעגן את תחום הניקוז כתשתית לאומית וכחלק מהחשיבה הכוללת למול הפיתוח המואץ.

רשות ניקוז ונחלים שרון, היא הרשות הראשונה בארץ אשר יזמה מהלך מול הוועדה לתשתיות לאומיות. הרשות הקימה צוות תכנון רב תחומי בראשות האדריכל עמוס ברנדייס ובתקצוב משרד השיכון ומשרד החקלאות. הצוות כולל יועצים ומתכננים מכל תחומי הניקוז, ביניהם חברת "פלגי מים", משרד רונית טורק, אדריכלות נוף טוך סרגוסטי ועוד.

התפיסה התכנונית מתייחסת לוויסות גאויות במעלה הנחל, לטובת הקטנת ספיקות שיא במורד הנחל. בנייה של מספר מתקני השהייה באגן לספיקות נדירות והסדרה של ערוצי הזרימה לספיקת התכן הנדרשת לאחר ויסות, תוך התחשבות בשיקולים חקלאיים, נופיים ואקולוגיים.

הוועדה לתשתיות לאומיות ליוותה את הצוות תוך כדי הכנת התוכנית. נדרשו לכך ביצוע סיורים וסקרי נתוני תכנון, מצב קיים, חלופת טיפול בנחל הקיים, ניתוח תמ"א וניתוח סטטוטורי, תכנית חריש דרום (2020/12)סקר השפעה על הסביבה וסקר צומח ועוד.

גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר ויו"ר רשות הניקוז: "זהו מהלך חשוב ביותר, המסמן נקודת תפנית בתשתיות לאומיות ואת ההבנה שנושא הניקוז חייב להיות חלק אינטגרלי מתוכניות הפיתוח הכלליות; גם כדי לנהל סיכוני הצפות ושיטפונות, גם כדי לשמור על מערכת אקולוגית טבעית וגם כדי להתמודד עם האתגרים שבשינויי האקלים. אני מקווה ומאמינה שהתוכנית הזו תהווה השראה לתוכניות דומות, שישפרו את תהליכי הניקוז ברחבי הארץ"

ניר בן חיים ראש עיריית חדרה: "מדובר על תכנית פורצת דרך שתסייע להגנה על העיר חדרה מפני שיטפונות ותמנע הצפה של נחל חדרה. אני מודה לניסים אלמון, מנכ"ל רשות ניקוז נחלים שרון על קידום התכנית.

הדמיית זרימה במורד העיר חריש

תודה!

הודעתך נשלחה בהצלחה!

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן