פרויקט האגנים הירוקים יצא לדרך

08/06/2021

החלו העבודות על פרויקט "האגנים הירוקים" בשטחי הבריכות של גן יאשיה.

מטרת הפרויקט לטפל בקולחים המגיעים משטחי הרשות הפלשתינאית ומזהמים את נחל שכם ונחל אלכסנדר ולהביא תועלת מידית לשיפור איכות המים בנחל אלכסנדר, עד להקמת  המט"ש החדש.

"אגנים ירוקים" היא שיטה מוכרת הפועלת בהצלחה במקומות שונים בארץ ובעולם. האגנים פועלים כמסננים טבעיים של זיהומים שונים בשפכים כגון חומרים אורגניים, מוצקים ומתכות כבדות.

זה שנים שכמויות גדולות של שפכים המוזרמות מהרשות הפלסטינית אל נחל שכם וממנו אל נחל אלכסנדר, מזהמות את הנחלים ואת הים אליו זורמים המים.

פתרון האגנים הירוקים, הוא פתרון זמני עד שיוקם מתקן טיהור שפכים משוכלל ומודרני, שעלותו כ-250 מיליון שקלים. מתקן טיהור השפכים הפועל ביד חנה, כבר לא יכול להתמודד עם כמות השפכים המגיעה לעד 30 אלף קוב ליום. כאשר יוקם המט"ש החדש, יוזרמו המים שיטוהרו בו דרך האגנים הירוקים ויצאו לנחל מושבחים בליטוש נוסף.

האגנים הירוקים, יוקמו בשטח פלחה של כ-30 דונם שהוקצו וניתנו לפרויקט ע"י הישוב גן יאשיה. השטח ישובץ בריכות משופעות לא עמוקות, אותן ימלאו בסוגי אגרגטים וחצץ וצמחיית מים. הקולחים שיגיעו מהרשות יטוהרו בעזרת שורשי הצמחים והחצץ ויזרמו נקיים באיכות גבוהה לנחל אלכסנדר.

מלבד פעילותם לטיהור המים, יהוו האגנים הירוקים, מופע פורח של צמחיית מים מלבלבת ושבילי הליכה אשר יסללו בין הבריכות.

גן עדן פורח לבעלי חיים ועופות מים.

הפרויקט יוזמת ראשת המועצה דר' גלית שאול, בביצוע רשות ניקוז ונחלים שרון ובשיתוף הישוב גן יאשיה, אשר נתן את השטח.

בביקורו האחרון, הבטיח שר החקלאות לעשות מאמץ לגייס תקציב לפרויקט ובכך להצטרף לגורמים שכבר תומכים בו.

תכנית האגנים הירוקים

חתך האגנים הירוקים

תודה!

הודעתך נשלחה בהצלחה!

צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן